Half alfabet
Op UbuWeb staat een voorbeeld van constrained writing door Allan Davies, dat eruit bestaat dat alleen letters zonder stokken, staarten en/of punten worden gebruikt. Een strofe gaat als volgt: an anemone or we cones careen / warm venom veers on eve / sonorous moves nor arrears. Het voorbeeld bewijst dat je nauwelijks betekenisvolle of samenhangende teksten met deze beperking kunt produceren, maar het gehalveerde alfabet levert wel een interessant klankpalet op, naast dat het mooie rechte regels oplevert zonder die uitsteeksels. Kun je het gebruiken als basis voor pure klankpoëzie?
Voortbordurend op het programma van vanmiddag, heb ik een programma gevoed met alle mogelijke lettergrepen die beginnen met een medeklinker uit dit alfabet, gevolgd door een klinker eruit en hier één-, twee- en drielettergrepige woorden van gegenereerd. Een eerste sonnet:
varu nocu ramaxa sawe xowoze
xuvoxe sevama ro serumo voru
zeso memomu ruwu xozave caso
ranuzu zoxu zonozu noxane wavoxuva ce rowa vuwuxe muxera
rumaze co vozomu sezeze mosu
momuwe mexomo mura zure wusa
vaca cuwo muwu wecama senevene ruxe vamemu cunu neve cozo
moza wemoso semene rureva zo
vezevo wexawa suwo zoco rusasose vo me naroco cezase mexo
vo vuca vowo zonomo no zoveso
nuze muxoze roze mewano seve
De regel momuwe mexomo mura zure wusa is niet verkeerd.
Nog een geautomatiseerd sonnet, nu met rijm en een ander alfabet:
Nubati kadupa meti kito mampe
Miko ok tunte mama manema dipo
Enom tede punto etat pomtu mipo
Otomt momimi otim mumima tampeBota uken pobodi dukabe knipo
Amamt bink putube dompe umat bampe
Kemtu dubu pedamu dapobe knampe
Nibobo knume epok momode ipoTinti tuma tada tedo nema kebu
Metu bemto pame mampo emint deke
Ikime pipe ninti ninini daniMetipo punt ikun epemt mate bebu
Bibama kuto epuk kudebe eke
Pani onoma bedebe mina knani
Je zou een deel van het publiek van een internationaal poëziefestival hiermee voor de gek kunnen houden en dit laat zien hoe gemakkelijk de illusie van taal ontstaat. De klassieke sonnetvorm geeft, hoe zwak ook, de illusie van een wending in het gedicht. In een volgende experiment zouden we kunnen proberen om naast rijm ook andere klankeffecten meer gecontroleerd te laten ontstaan of om juist meer klankvariaties te laten ontstaan.