Drukte voor Gedichten die vrouwen aan het huilen maken
Gisteren zat Isa Hoes bij RTL Late Night (beeld hierboven) om haar bloemlezing Gedichten die vrouwen aan het huilen maken te promoten. Direct vlogen de bezoekersaantallen van deze site omhoog (Omdat we als een van de eerste websites aandacht aan het boek hebben besteed, stonden we kennelijk hoog in Google). Vanmiddag zag ik bij de Rotterdamse boekhandel Donner met eigen ogen hoe de stapel exemplaren op de toontafel met verbluffende snelheid slonk. Wat is het geheim? Het boek is wat je ervan zult verwachten: een verzameling toegankelijke tot zeer toegankelijke gedichten, ingeleid door een stoet bekende Nederlanders die je vooral kent van talkshows. De meeste van de verhaaltjes zijn triviaal, maar er worden veel persoonlijke anekdotes prijsgegeven. Daphne Bunskoek heeft bijvoorbeeld ‘Korreltjie Sand’ van Ingrid Jonker leren kennen tijden een uitzending over de Carice van Houten-starring biopic over Jonker en heeft het later helaas maar al te toepasselijk voorgelezen tijdens een uitvaartplechtigheid van een bekende.
Voor velen een leuk cadeau voor de feestdagen.
Maar dan nu een kleine keerzijde. Waarom lukt het uitgevers bijna niet om voor gewone dichtbundels fatsoenlijke oplages te krijgen? Als bekende Nederlanders van gedichten houden, moet iedereen dat toch doen?